اخبار اقتصادی > راه و مسکن

اتحاد مهم ایران و همسایه شمالی؛ توافقی که جایگاه دو کشور را ارتقا می‌دهد



به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، در جریان سفر هیاتی بلندپایه از ترکمنستان به تهران، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی کشورمان و ممد آکممدوف وزیر راه‌آهن ترکمنستان در نشستی مشترک که روز گذشته ۱۶ شهریور برگزار شد، راه‌های گسترش همکاری‌های ریلی و ترانزیتی میان دو کشور را بررسی کردند.

این گفت‌وگوها با تمرکز بر تکمیل گذرگاه‌های مرزی، افزایش ظرفیت حمل‌ونقل و فعال‌سازی کریدورهای مهم منطقه‌ای انجام شد و دو طرف بر ضرورت تسریع در اجرای توافقات قبلی تأکید کردند.

وزیر راه و شهرسازی در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های گسترده دو کشور در حوزه حمل‌ونقل، حمل‌ونقل ریلی را ایمن‌ترین و پایدارترین شیوه جابه‌جایی کالا خواند و گفت: اتصال ریلی ایران و ترکمنستان تنها به روابط دوجانبه محدود نمی‌شود، بلکه جریان تجارت در کل منطقه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگو، تدوین برنامه اقدام مشترک برای تحقق هدف ترانزیت سالانه ۲۰ میلیون تن بود که شش میلیون تن آن از طریق راه‌آهن جابه‌جا خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی مأموریت نهایی‌سازی این برنامه را به جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه‌آهن ایران، سپرد.

همچنین دو کشور بر فعال‌سازی کریدور ریلی چین–قزاقستان–ترکمنستان–ایران تأکید کرد؛ مسیری که به اعتقاد صادق می‌تواند آینده ترانزیت منطقه را متحول کند.

علاوه بر این، احیای مسیر ریلی اکو و راه‌اندازی قطارهای منظم در مسیر آلماتی–تاشکند–تهران–استانبول، به‌عنوان بخشی از توافقات مطرح شد.

موضوع دیگر، احیای موافقت‌نامه عشق‌آباد (موافقتنامه تأسیس راهگذر حمل‌ونقل و گذر بین المللی بین دولت های ایران، سلطان نشین عمان، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان در سال ۲۰۱۱) بود؛ توافقی چندجانبه میان کشورهای آسیای مرکزی، ایران، هند، پاکستان و عمان که هدف آن ایجاد کریدور بین‌المللی ترانزیتی بین آسیای مرکزی و خلیج فارس است.

وزیر راه و شهرسازی ابتکار عمل در این زمینه را برعهده ترکمنستان دانست و حمایت ایران را برای بازگشت این موافقت‌نامه به مرحله اجرا اعلام کرد.

صادق همچنین به موضوع پیوستن ترکمنستان به کریدور شمال–جنوب اشاره و اعلام کرد ایران از این عضویت حمایت می‌کند. به گفته او، عملیاتی شدن این کریدور به‌همراه تقویت مسیرهای شرق به غرب، جایگاه ایران و ترکمنستان را به‌عنوان حلقه‌های کلیدی ترانزیت در منطقه تثبیت خواهد کرد.

از دیگر محورهای مهم این نشست، راه‌اندازی قطار مشهد–مرو و افزایش تبادل واگن در مرزهای سرخس و اینچه‌برون بود. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد که برای دستیابی به هدف ۲۰ میلیون تن ترانزیت، باید ظرفیت روزانه در مرز سرخس به ۴۰۰ واگن و در مرز اینچه‌برون به ۱۵۰ واگن افزایش یابد.

وزیر راه‌آهن ترکمنستان نیز ضمن استقبال از پیشنهادهای ایران، بر تعهد کشورش به توسعه زیرساخت‌های ریلی در مرزهای مشترک تأکید کرد.

او گفت ترکمنستان قصد دارد با تقویت مسیر اینچه‌برون، توجه کشورهایی همچون روسیه و بلاروس را نیز به ظرفیت‌های ترانزیتی ایران و ترکمنستان جلب کند.



منبع:همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا