اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت

اهمیت عمان در توسعه تجارت ایران



به گزارش خبرگزاری مهر، همایش واقعیت‌های موجود تجارت ایران و عمان در دوران جدید با حضور معصومه آقاپور مشاور رئیس‌جمهور در امور همکاری‌های اقتصادی، عبدالامیر ربیهاوی مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت ایران و جمعی از فعالان و تاجران ایران و عمان همزمان با هفتمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵ برگزار شد.

در این نشست آقاپور با اشاره به عزم دولت وفاق ملی برای رشد صادرات غیر نفتی، گفت: عمان به‌عنوان هدف صادراتی و کشور واسطه برای فعالان اقتصادی ایران، از نظر صادرات غیر نفتی، گردشگری، گردشگری سلامت و پایانه‌های صادراتی دارای اهمیت است.

به گفته مشاور رئیس‌جمهور در امور همکاری‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاران عمانی تلاش دارند در رابطه با تجارت فراجهانی و C۲C با ایران وارد عمل شوند.

وی ادامه داد: فرصت صادرات غیر نفتی همراه با تعیین استاندارد در صنایع غذایی با پیشرفت تولیدکننده‌ای ایرانی در بازار عمان فراهم شده است؛ همچنین لازم می‌دانم در بخش صنایع دستی نیز بخش خصوصی وارد این بازار شوند و نظام‌مندی انجام شود تا سود اصلی تجارت برای تولیدکنندگان اصلی وارد حساب شود.

همچنین در این همایش ربیهاوی به اهمیت عمان از منظر روابط تجاری پرداخت و اظهار کرد: عمان از کشورهای مهم حوزه غرب آسیا است و از منظر اقتصادی نیز کمیسیون مشترک ایران و عمان در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه روابط تجاری برقرار و تشکیل شد؛ این موضوع می‌تواند سکوی صادراتی ما باشد زیرا موقعیت بندری عمان امکان ایجاد دروازه تجارت ایران با اروپا و آفریقا را فراهم می‌کند.

مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت ایران، افزود: توافقات گمرکی، مالیاتی و صنعتی بین ایران و عمان باعث آسان‌تر شدن روابط تجاری دو کشور می‌شود که در این مسیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عمان نقش مهمی در ایجاد این رابطه دارند؛ بنابراین توجه ویژه‌ای باید به جایگاه عمان در روابط تجاری داشته باشیم.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا