اجتماعی > حوادث، انتظامی

خودروهای داخلی فاقد سامانه‌های ایمنی هستند/ طرح جریمه خودروهای تک سرنشین در حد مطالعه است



سردار سید تیمور حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به کیفیت خودروهای داخلی و نقش آن در تصادفات جاده‌ای و همچنین وضعیت‌ راه‌ها، بیان کرد: در همه دنیا موضوع خطای انسانی به عنوان یک واقعیت پذیرفته شده و گفته شده است که انسان امکان خطا کردن را دارد و ما نمی‌توانیم خطای انسان را به صفر برسانیم، اما آن چیزی که می‌تواند این خطار را جبران کند و به عنوان اولین و آخرین اشتباه آن فرد باشد، امکاناتی است که در ساخت راه و وسایل نقلیه باید در نظر گرفته شود.

وی گفت: در ساخت راه‌ها به این نکته اشاره می‌شود که راه باید بخشنده باشد. راه بخشنده به این معناست که قابلیت جبران خطای عامل انسانی را داشته باشد. 

رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به کیفیت وسایل نقلیه و خودروهای تولیدی، عنوان کرد: در موضوعات وسایل نقلیه به سامانه‌های ایمنی آن می‌پردازند. یک خودرو باید دارای دو دسته از سامانه‌های ایمنی باشد. اولین دسته از سامانه‌های ایمنی، سامانه‌های فعال است. سامانه و قابلیت‌هایی از جمله ترمز، سنسورهایی که برای تشخیص خطر به کار می‌رود و…  که می‌تواند به جلوگیری از تصادفات کمک کند.

وی در ادامه بیان کرد: دسته دوم از این امکانات، سامانه‌های ایمنی غیر فعال است. نقش این سامانه‌ها این است که بعد از وقوع تصادف، باعث می‌شود که جان راننده و سرنشینان حفظ شود. این امکانات از جمله کمربند ایمنی، کیسه هوا، استحکام بند، شاسی و ستون‌ها، جنس و تعبیه شیشه‌ها و … است که این امکانات به خودروها این قابلیت را می‌دهد که اگر فردی خطا کرد و  دچار سانحه‌ شد، جان سرنشینان حفظ شود.

سردار حسینی با بیان اینکه خودروهای ما فاقد هر دو جنبه سامانه‌های ایمنی است و در جاده‌های ما علاوه بر نقاط حادثه خیز، ما در خیلی از محورها، حتی محورهای آزادراهی، بزرگراهی و اصلی بحث بخشندگی راه را نمی‌بینیم، گفت: از منظر مختلف، ایرادهایی که در راه‌های کشور وجود دارد و خودنمایی می‌کند؛ باید تمام آنها برطرف شود.      

 رئیس پلیس راهور فراجا در خصوص شناسایی و کنترل نقاط پر خطر جاده‌ای، خاطرنشان کرد: شناسایی نقاط پر خطر بیشتر بر اساس تحلیل و آنالیز اطلاعات تصادفات صورت می‌گیرد و پلیس نیز بر اساس تحلیل داده‌های تصادف به این نتیجه می‌رسد که در کدام نقطه از جاده، میزان تصادفات بیشتر است و در آن شرایط به بررسی علت تصادفات پرداخته و سپس نقش راه‌ را در وقوع حادثه بررسی می‌کند.  

وی افزود: پس از شناسایی یک نقطه حادثه خیز به دلایل مختلف و بررسی همه دیتاها، اطلاعات و عارضه‌ای که باعث تصادف شده، در نهایت تجویز می‌کنیم چه اقداماتی از جمله اصلاح شیب، شیب شیروانی، پیج،  نصب گاردریل، نوع تجهیزاتی و… صورت گیرد.  

 طرح جریمه خودروهای تک سرنشین در حد مطالعه است

رئیس راهور فراجا در پاسخ به این سوال که طرح جریمه خودروهای تک سرنشین در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ تصریح کرد: این طرح فعلا در حد مطالعه است. کاری که نتواند نتیجه و بازخورد مناسب داشته باشد، قطعا در دستور کار قرار نخواهد گرفت. در حال حاضر این طرح، یک کار مطالعاتی است و اگر بتوانیم آن را اجرایی کنیم، طرح بسیار خوبی است. مشروط به این که ما امکان و قابلیت کنترل و سایر ساز و کارهای مورد نیاز این طرح را در مرحله اول بتوانیم، اجرا کنیم. 

سردار حسینی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا می‌توانیم در سال آینده شاهد به‌روزرسانی و تغییراتی در قوانین راهنمایی و رانندگی باشیم، خاطرنشان کرد: ما در حال تلاش هستیم که بتوانیم به این مهم  دست پیدا کنیم. به شخصه امیدوارم که این اتفاق بیفتد. ما پیگیر خیلی از موضوعات هستیم و به موقع اطلاع راسانی خواهد شد.

انتهای پیام 



منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا