مطالبات قطعهسازان ریالی، اما بدهیشان ارزی است
ارتباط فردا: بعد از ظهر امروز، نشست خبری انجمن صنایع نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور، با تشریح آخرین وضعیت صنعت قطعهسازی برگزار شد. در ابتدای این نشست، محمدرضا نجفیمنش- رئیس انجمن همگن قطعهسازان خودرو کشور- ضمن یادآوری اینکه آرزوی همیشگی، خواسته و مطالبات فعالان صنعت طی سالهای اخیر این بوده که یک دولت از مدیریت حوزه خودروسازی کنار برود و امور را به دست بخش خصوصی بپردازد و پس از آن، دست از قیمت گذاری دستوری بردارد، اظهار کرد: بخش عمدهای از درخواست و مطالبه اول، قدم ابتدایی برداشته شده است؛ البته به طور قطع و مسلم، خیلیها علاقهمند به این خصوصیسازی نیستند و سنگاندازی میکنند؛ اما امیدواریم که این شرایط نیز بگذرد و آنچه که صنعت خودرویی کشور را بخش خصوصی (نه دولت) به وجود آورد، بر مدیریت خودروسازان کشور حاکم شوند.
وی افزود: روزهایی را بخاطر داریم که کرهایها آرزو داشتند یک شرکت صنعتی مثل ایرانیها داشته باشند و ما همیشه اعلام کردیم اگر همین روند ادامهدار شده بود و بخش خصوصی ادامه داده بود، اکنون از کره جلوتر بودیم اما به هر حال این اتفاقات افتاد و ما عقب افتادیم؛ اما این نکته نیز وجود دارد که هر موقع از ضرر جلوگیری کنیم، بهتر است و شدنی است. امیدواریم این اتفاقی که برای گروه صنعتی ایرانخودرو افتاده، برای دیگر خودروساز داخلی هم صورت گیرد و دولت از مدیریت کنارهگیری کرده و به جای اینکه تصدیگری داشته باشد، به نظارت، برنامهریزی و سیاستگذاری بپردازد، بطور مثال اکنون دولت هند سیاستگذاری و اعلام میکند که برای تولید خودرو جدید، حداقل باید ۸۰ درصد قطعات، تولید داخلی هند باشد؛ این سیاستگذاری است؛ امیدواریم دولت ما هم به سیاستگذاری خود برسد.
آخرین وضعیت بدهی خودروسازان و مطالبات قطعهسازان
در ادامه این نشست، آرش محبینژاد- دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی خودرو کشور- در تشریح آخرین وضعیت مطالبات قطعهسازان از خودروسازان، اظهار کرد: در حال حاضر، زیان انباشته دو خودروساز بزرگ حدوداً ۲۵۰ هزار میلیارد تومان و بدهی جاری این دو خودروساز بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است. از سوی دیگر بدهی کل خودروسازان کشور (شامل خودروسازان خصوصی و دولتی) به زنجیره تامین که بحث معوقه و تعیین تکلیف نشده است، بالای ۴۵ هزار میلیارد تومان است. علاوه بر این، کل بدهی دو خودروساز بزرگ به زنجیره تامین، ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است. این ١١٠ همت، بدون تعدیلهای قیمت بدهیهاست که اکنون در حال مذاکره برای آن هستیم و بخش زیادی از آن، هنوز به حسابها ننشسته است. فراموش نکنیم که خودروسازان ۹۰ هزار تومان در قالب چکهای خرید دین، اوراق گام و…در حقیقت آینده فروشی بوده که ۹۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است (آینده فروشی خودروساز در قالب ابزارهای تامین مالی زنجیرهای) که در واقع بدهی کل معوق و تعیین تکلیف نشده است.
وی افزود: این میزان بدهیها درحالیست که حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از شکاف بازار (سوبسید سیاه) در بازار توزیع شده که به جیب هیچ کسی جز آن افراد خوششانس و واسطه که در لاتاریها برنده و از درب کارخانه خودرو خریداری و در بازار آزاد فروخته شد، نرفته است. این ۵۰۰ هزار میلیارد تومان را عملاً دور ریخته شده است؛ نه به جیب مردم رفته و نه حتی خودروساز و قطعهساز. ما قطعهسازها اینجا صریحاً اعلام میکنیم که خودرو بخواهیم خریداری کنیم باید به قیمت آزاد و بیرون از کارخانه خریداری کنیم؛ حتی حاضر نشدن با مطالبات معوق ما، همان خودروهایی که ما قطعاتش را به قیمت پایین تحویلشان میدهیم، تهاتر کنند.
ادامه دارد…