پروژههای هوشمندسازی پست جدی شد
ارتباط فردا: امیرحسین کریمی- معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست- درباره برنامه شرکت ملی پست برای پیشبرد هوشمندسازی در فرآیندهای پستی اظهار کرد: در فرآیند قبول به عنوان اولین فرآیند در چرخه عملیات پستی موضوعاتی نظیر استفاده از برنامه کاربردی پستخونه تهیه شده و در مراحل نهایی سازی است. پستخانه در حقیقت یک باجه قبول مجازی است که علاوه برای سادهسازی امور برای مشتری، در کاهش نیروی انسانی مورد نیاز برای ارائه خدمات مؤثر خواهد بود.
وی افزود: استفاده از پری پرینت نیز از دیگر اقدامات مرتبط با قبول مرسولات است که پیشبینی میشود مورد استقبال گسترده کسبوکارهای خرد قرار گیرد و تأثیر بسزایی در کاهش هزینههای مترتبه برای پست و فروشگاههای نوپا در عرصه فضای مجازی خواهد داشت. در مرحله آمادهسازی و پردازش مرسولات پستی نیز استفاده از برنامه کاربردی “جمع آوری” در دستور کار قرار گرفته و مقرر است فرآیند جمع آوری مرسولات از مبادی قبول و تحویل و تحول آن به صورت سیستمی انجام شود و این امر علاوه بر تسهیل گری در فرآیند، تجزیه و تحلیل دادهها و برنامهریزی برای بهبود خدمت رسانی در سطح دفاتر پستی و کاهش مصرف کاغذ را به دنبال خواهد داشت.
کریمی ادامه داد: یکی از مهمترین گامهای هوشمندسازی عملیاتی در شرکت ملی پست، پیادهسازی سیستم سورتینگ در مراکز تجزیه و مبادلات است که پیادهسازی این سیستم در چرخه فرایندی منجر به تبدیل فیزیک مرسولات به داده (DATA) میشود و از زمینههای هوشمندسازی فرایندهای عملیاتی در مرحله توزیع است.
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست با در نظر گرفتن موضوعات فوق و با توجه به رشد روز افزون ترافیک مرسولات پستی وارده به مراکز اصلی تجزیه و مبادلات در سطح کشور، نسبت به پیادهسازی سیستم سورتینگ در ۶ نقطه از مراکز اصلی تجزیه و مبادلات و هابهای کشور انجام گرفت و ادارات کل پست استانهای اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، فارس و مرکز خلیج فارس تهران تجهیز به سیستم سورتینگ بسته و امانت با تکنولوژِی OP-UP و مرکز اصلی تجزیه و مبادلات لشگر نیز مجهز به سیستم سورتینگ به تکنولوژیِ CROSS-BELT گردید.
به گفته وی پیادهسازی این سیستم با هدف امکان توزیع هوشمند و ارتقاء بهرهوری بر اساس اطلاعات اخذ شده از سیستم، ارتقاء بهرهوری منابع و زیرساختهای موجود، کاهش تعداد و هزینه نیروی انسانی در بخش تجزیه و آمادهسازی، کاهش بیترتیبی اشتباه تجزیه مرسولات ناشی از خطای نیروی انسانی، کاهش بیترتیبی آسیب دیدگی مرسولات، افزایش شاخص دقت، سرعت و کیفیت خدمات پست، قابلیت گزارشگیری مختلف نظیر مغایرت وزن، ابعاد و … صورت گرفته است.
کریمی تشریح کرد: با توجه به تأکیدات مقام عالی وزارت مبنی بر ضرورت اقدام بیش از پیش برای هوشمندسازی فرآیندهای پستی و دستور مدیرعامل شرکت ملی پست، طرح توسعه هوشمندسازی در واحدهای توزیع روستایی نیز در حال نهایی شدن است و در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی به بهرهبرداری خواهد رسید. براساس این طرح موزعین واحدهای روستایی به گوشیهای هوشمند مجهز شده و با توجه به زیرساختهای تهیه شده امکان انجام تراکنشهای مالی مربوط به توزیع مرسولات در نقاط روستایی فراهم میشود و روال جاری که با اخذ وجوه نقد همراه است اصلاح خواهد شد.
وی ادامه داد: ضمن اینکه ارائه خدمات ارزش افزوده دیگری نیز با استفاده از این گوشیها در حال طراحی است که متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد. همچنین توزیع مرسولات پستی از طریق صندوقهای هوشمند با جدیت از سوی پست در حال پیادهسازی است و با توجه به اجرای آزمایشی و موفق طرح، در حال تعمیم به کل کشور هستیم که در اجرای این سرویس، گیرنده قادر خواهد بود مرسوله خود را در نزدیکترین صندوق پستی مورد نظر خود و در ساعت دلخواه دریافت کند.
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست با بیان اینکه یکی از سیاستهای اصلی شرکت ملی پست به عنوان یک شرکت دولتی، توسعه همکاری با شرکتهای دارای پروانه فعالیت در حوزه صنعت پست است؛ توضیح داد: در گام نخست برای استفاده از ظرفیتهای طرفین برای خدمت رسانی مطلوب به آحاد مردم به ویژه در نقاط محروم و کم برخوردار، موضوع ترابردپذیری خدمات را در دستور کار قرار داده است. همچنین همزمان با افزایش ترافیک مرسولات پستی در دوران شیوع ویروس کرونا، شرکت ملی پست در راستای تمرکز زدایی، کاهش هزینهها، تسریع در فرآیند رهسپاری مرسولات اقدام به راه اندازی هابهای پستی نمود و برای تسهیل و تسریع فرآیندها و هوشمندسازی فرآیند تجزیه مرسولات در استانهای فارس، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و اصفهان در سال ۱۳۹۹ سورتینگ هوشمند راهاندازی شده است.
او ادامه داد: با توجه به روند مستمر افزایش ترافیک، در سالجاری سسیستم تجزیه هوشمند با استفاده از ربات تجزیه گر در کرمانشاه، به بهرهبرداری رسیده و در بهره برداری از سیستم سورتینگ در استانهای خوزستان و همدان نیز تمامی فرآیندهای اداری انجام و تا پایان سال صورت خواهد گرفت. در صورت استمرار افزایش ترافیک، وجود توجیه اقتصادی برای راهاندازی سورتینگ توسط بخش خصوصی و همچنین رعایت صرفه صلاح شرکت متبوع، در استانهای پرترافیک ازجمله گیلان و مازندران نیز در برنامه سال آتی خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه تمبرهای پستی یکی از محصولات فرهنگی و تأثیرگذار و ماندگار در عرصه فرهنگی کشورهاست که در زمینههای انتشار، معرفی و رشد فرهنگی آداب و رسوم رایج بین اقوام و ملتهای ساکن در اقصی نقاط جهان سهیم بوده، تصریح کرد: میتواند با تبادل فرهنگی و نزدیکی فرهنگها و ملتها در راستای برقراری صلح جهانی ایفای نقش کند. تمبرهای پستی که با ذهن و سلیقه هنرمندان با استفاده از تکنیکهای خاص هنری، نقاشی، خطاطی و گرافیکی طراحی و ایجاد میشوند، علاوه بر الصاق بر روی مرسولات پستی، توجه علاقهمندان، مجموعه داران و کلکسیونرهای تمبر را به خود جلب نموده و در آلبومهای شخصی و خانوادگی آنها و موزههای تخصصی تمبر در سراسر جهان جای میگیرند.
کریمی در پایان گفت: براساس برنامهریزی صورت گرفته مقرر است شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در راستای استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی، بخشی از فعالیتهای نیابتی و خدماتی مربوط به تمبرهای پستی را در چارچوب شرایط و الزامات تعیین شده به کارگزاران منتخب بخش خصوصی واگذار کند؛ لذا بر این اساس شیوهنامهای با هدف ساماندهی و توسعه فعالیتها و خدمات حوزه تمبر و اقلام فیلاتلیک و با بهرهگیری از ظرفیتها و توانمندیهای کارگزاران بخش خصوصی تهیه و تدوین شده که پس از تصویب هیئت مدیره محترم اجرایی خواهد شد.
انتهای پیام